Girls just wanna have life, laugh, and yes, muscles.

sunnuntai 27. kesäkuuta 2010

Rauhoitu!!!!!


Hellurei!!!


Hengissä ja hengessä ollaan vaikka Emma onkin "joutunut" yksin ylläpitämään tai päivittelemään tätä joka potarimiehen ja -naisen käsikirjaa. Työt-treenit- valmistelut syksyä varten- sosiaalinen toiminta. Siinä yhdistelmä, mikä on lähes mahdoton saada toimimaan ilman, että jonkin noista osa-alueista kärsisi. Tämä on varmaan monelle, varsinkin kisaavalle, tuttua. Kiireen ja taas kerran STRESSIpahasen ympärillä on edelleen löydettävä aikaa itselleen (mitään muuta tosin usein en teekkään kuin vietän aikaa vain ja ainoastaan itseni kanssa). Pikemminkin voisi miettiä, miten sen ajan saisi siirrettyä rauhoittumiseen, koska hermostutan itse itseäni kaikista pahiten. Nyt kun tuota ravintopuolta on lueskeltu ja tännekin päivitelty aika paljon (tosin paljon on vielä sanomatta, mutta ehkä siitä tuonempana),astuu kehiin kiinnostus henkisen puolen asiosta. Se kuitenkin on vähintään yhtä tärkeässä roolissa jokaisen arkea. Lainasin kirjastosta stressiä käsittelevän teoksen, jossa käsiteltiin erityisesti naisten stressiä..No, en ole perheen äiti, leski, yksinhuoltaja, hiljattain eronnut tai virkanainen, joille kirja oli lähinnä suunnattu..Missä oli naisbodarien kohta!??! Niillä vasta tressiä tuntuu olevan..:D Olis ollut syytä ehkä pikkasen paremmin tutustua kirjaan paikan päällä. Koska aika ei ollut taaskaan tuona päivänä ystäväni, otin kirjan mikä nopealla silmäyksellä vaikutti mielenkiintoiselta. Nyt tuota kirjaa olen lukenut useamman illan ja kyllä sieltä omaakin arkeen pystyin vinkkejä ottamaan. Kova stressi tietenkin vaikuttaa suoraan unen saantiin ja laatuun, mutta ajoittain sen alaisena nukahtaminen ei todellakaan ole edes hankalaa kun sattuu välillä olemaan jo sänkyyn mennessä valmista kauraa (viljaa, viljaa, viljaa...);b mutta ennemminkin olen huolissani sen vaikutuksesta yleiseen hermostuneisuuteeni ja tietenkin näin dieetin alla sen vaikutus painoon. Stressaantuneena kun saan helposti kolmekin kiloa kerättyä nestetä kroppaani. Sen vaikutus ruuansulatukseen on myös merkittävä, joten keinoja stressitasojen minimoimiseksi kaipaan kovasti. Omilla toiminnoillani varmasti edesautan/pahennan tuota korkeaa stressitasoa, mutta jotenkin uskon, että on keinoja, joilla pystyn stressinkin keskellä löytämään sen sisäisen rauhan. Stressiä kun tuputetaan ympäristöstäkin jatkuvasti. Ennen dieettiä olen juonut stressin kohotessa paljon kahvia ja kevyt juomia ja tietenkin syönyt siihen jotain, mutta kun se ei todellakaan tuo sitä hyvää oloa on itsestä löydettävä se mielenrauha. Mm. hengitys on avain asemassa. Muistakaa hengittää siis syvään ja rauhallisesta tressintasojen noustessa. Sekin jo auttaa kun aivot saavat happea! Alla ote kirjan visualisoinnin käsikirjoituksesta, mikä niin ikään auttaa rauhoittumaan.

On kaunis kesäpäivä, lämmin mutta ei liian kuuma. Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta, ja käy lempeä tuulenvire. Kävelet hiljaksiin rauhallista joen viertä.
Tunnet pehmeän ruohon jalkojesi alla ja katselet valon ja varjon leikkiä puiden alla. Jossakin kauempana on muita ihmisiä, mutta kukaan ei ole niin lähellä, että rikkoisi sinun rauhasi.
Rantaa pitkin kulkiessasi katsot säkenöivää vedenpintaa. Vesi on niin puhdasta ja kirkasta, että näet joen pohjaan saakka. Siellä on pieniä kiviä ja sulavasti liikkuvia kaloja.
Saavut vanhan ja mahtavan hopeapajun alle ja päätät levähtää. Istuudut pehmeään, viileään ja täysin kuivaan ruohikkoon. Hopeapajun pitkät oksat ympäröivät sinua ja sulkevat sinut vihreään hiljaisuuteen.
Käy makuulle hopeapajun alle ja sulje silmäsi. Tunnet pehmeän ruohon selkäsi alla ja auringon lämmön hyväilevänä kasvoillasi valon suodattuessa oksiston läpi. Kuulet lintujen laulua ja hopeapajun lehvien havinaa joen yli kaartuvien oksien osuessa vedenpintaan.
Sinun omassa pienessä maailmassasi on hiljaista ja rauhallista. Kukaan toinen ei ole koskaan käynyt siinä paikassa, eikä kukaan osaa sinne tullakaan. Sinä sen sijaan voit palata paikkaan mielikuvituksessasi aina kun haluat. Ja joka kerta kun astut sinne, rauha ja tyyneys täyttää mielesi.
Viivy tässä kauniissa paikassa niin kauan kuin haluat. Kun tunnet olevasi täysin rento ja levännyt, voit joko avata silmäsi taui nukahtaa rauhalliseen ja virkistävään uneen.

Näihin rauhallisiin tunnelmiin. Palaan pian astioille. Oikeesti:) Asiaa kun on vaikka millä mitalla. Nyt laskemaan kaloreita ja miettimään tulevalle viikolle sijoitettuja vapaita minuutteja.

Toivottavasti kaikilla oli takana rentouttava juhannus. Itse ainakin nautin mahtavassa seurassa seesteetöntä aikaa, joka antaa voimavaroja varmaksi vielä pitkäksi aikaa:)




*M*

4 kommenttia:

Ninnu kirjoitti...

Sinne joogaan nyt vaan rauhoittumaan.. :)

map kirjoitti...

juuuu:) Kiitos ninnulle vaan vinkistä!

Anonyymi kirjoitti...

Maaritille on jätetty "joogakävely" lauantaille, mutta kohta siihenkin varmaan se hullu valmentaja laittaa jonkun intervallin :/

Jos osan punteista vaihtais joogaan, niin kiristyisköhän paremmin?

-Teemu-

emr kirjoitti...

Niin, ja joogaahaan on useaa erilaista, mitens esim. jooga-jalkatreeni?! :P