Girls just wanna have life, laugh, and yes, muscles.

sunnuntai 22. toukokuuta 2011

Kyykky opissa Team OP:n kanssa

Koulutus oli juuri niin antoisa kuin uskalsin ennakkoon uumoilla, enemmänkin!
Reilu 9 tuntia meni ihan hujauksessa hyvässä opissa. Ehdittiin käydä tiettyjä perus teoria asioita lävitse, ja sitten katseltiin ihan konkreettisesti kyykkyjä kuntoon, ja ihan vähän ehdittiin pureutua maastavetoonkin. Keskusteltiin paljon myös liikkuvuudesta, ja siitä miten sitä kannattaisi lähteä parantamaan. Faktahan on se, että usein me tavataan salilla ihmisiä, joilla ei todellakaan ole edellytyksiä tehdä esimerkiksi kyykkyä oikein, hyvä kun itse sai pari hyvää toistoa uusilla opeilla ja huom! pelkällä 20kg tangolla, ja treenivuosia on takana kuitenkin jokunen.


Kokosin mieleeni vähän checklistiä siitä, mitä pitää alusta asti huomioida ja korjata kohdalleen omassa kyykyssä:

Ennen tangon alle menoa;
- Kunnon ote tangosta, sormet siis tangon ympäri!
- Kädet suorina tankoon, tee lavojen lähennys ja olat pysyy alhaalla, ja lapojen päälle muodostuu ns. "lihahylly" johon tanko asettuu
Tanko niskassa;
- Lantionlevyinen haara, varpaat osoittaa hieman ulospäin, ei liikaa
- Lantio työnnetään eteen ja suoraksi, kroppa on siis ylä-asennossa SUORA, ei mitään fitness-pyllistystä
- Leuka rintaan, katse voi siis olla aikalailla alas-etuviistoon, pidä koko liikkeen ajan!
Kyykkääminen;
- Laskeudutaan suoraan alas, lantio jalkojen alle, joten ala-asennossa voi tuntua hieman eteenpäin kippaavalta, mutta ei siten että tasapaino oikeasti katoaisi, toisinsanoen etureidet venyvät ihan maksimaaliseen pituuteen ja polvi liikkuu yli varpaiden luonnollisesti
- Liikkeessä jalkapohja menee hieman pronaatioon, se on täysin luonnollista kyykätessä.
- Liikkeen ala-asennossa pitäisi periaatteessa olla mahdollista punnertaa niskan takaa

Nuo yllämainitut sitten pitää pika-tsekata mielessä jokaisen toiston jälkeen, varsinkin lantion asento ja pään asento.

Tänään sitten salille opettelemaan, vuorossa olikin sopivasti jalkatreeni. Kouluttajamme Janne vinkkasi että treenin voisi aloittaa vaikkapa tekemällä 10x3 toiston sarjoja, "jokainen toisto on uuden liikkeen opettamista keholle". Uutta infoa oli myös se, että useilla ihmisillä kyykyn ongelma on siinä, että pakaran ja takareiden voima/aktivaatio on puutteellinen, eli iso pylly ei tarkoita aina sitä että sieltä löytyisi voimaa, hehhh. Esim. liikkeen kippaaminen eteen tarkoittaa juuri tätä, taka-osastosta loppuu voima, ja työ halutaan siirtää etureisille (tätähän me bodarit ollaan totuttu pitämään tavoittelemisen arvoisena). Tiimikaverini Tytin innoittamana tein treenissä myös Poliquin Step-uppia, paljon siis uusia tuulia jumppaan :).

1. Kyykkyharjoittelua, n. 8x3
- Latsit huusi hoosiannaa asentoa pitäessä, taitaa siellä(kin) siis olla erinäisiä heikkouksia.
2. Sumo-vaakahack x4
2b. 2:ssa sarjassa reidenojennus, 2:ssa reiden loitontajat eteen nojaten --> pakaran aktivoimista
3. Prässi, yhdellä jalalla x4
3b. Poliquin Step-up x4
4. Reidenkoukistus x6
4b. Pohkeet seisten x3

Niin, ja se Physique kisa, tässä mun suosikit kun vähän vilkuilin kuvia, Jillian Reville (pitkän sarjan 3.), Dana Linn Baley (lyhyen sarjan 1.) ja Nola Trimble (pitkän sarjan 4.). Ja tietty Lindsey Spitler, ex-Cope (pitkän sarjan 7.), hän taisi olla hieman liian suuri tuomareiden mielestä.




-Emma

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mielenkiintoinen oli tuo Lindsayn jättäminen noin alas, ilmiselvä kannanotto ja rajanveto physiqueen // kehonrakennukseen :)

Ninnu kirjoitti...

Mun täytyy varmaan joku päivä tulla sun kyykkyvalmennukseen! Huomasin noista meinaan paljon juttuja joita itteltä uupuu. Ja kyykky just heilahtaa eteen. Tietty varmaan kireyksiäkin löytyy lantion ja reisien suunnalta! Millanen liike toi Poliquin step-up muuten on? :)

emr kirjoitti...

Anonyymi: Kyllä vain! Mielestäni tuo pitkän sarjan voittaja oli yllättävänkin kapoinen, eli selkeetä kannanottoa ilmassa :)!

Ninnu: MOI! Hih, osaan mä nyt ainakin jotain vinkkiä antaa! Toi Poliquin step-up löytyy helposti tubesta ;)!